Wat zijn Bootcamp trainingen?

Bootcamp trainingen zijn ontstaan in het leger bedoeld om militairen te trainen en te testen. Fit zijn, veel beproevingen kunnen doorstaan, zowel fysiek als mentaal is het allerbelangrijkste voor militairen. Bootcamp is een cardiovasculaire en spierversterkende full body workout, back-to-basic en vrijwel overal uit te voeren.

Bij BootcampXT hebben we de intensiteit en impact aangepast naar een level geschikt voor vrijwel alle recreatieve en gevorderde sporters. (level = afhankelijk van welke les).

Functioneel trainen. Dit wil zeggen dat de training een taak of functie ondersteunt of verbetert. Onze bootcamp trainingen zijn gericht op functionele oefeningen, Dit zijn oefeningen waarbij de mind-muscle communicatie verbeterd wordt, je spieren beter leren samenwerken en je je lijf leert dit bij je dagelijks leven toe te passen, denk hierbij aan iets optillen van de grond, opstaan vanuit een stoel, boodschappen doen, wandelen, langdurig stilzitten etc..


Onze bootcamp combineert functionele lichaamsoefeningen met High intensity interval training (HIIT), HIIT training is gebaseerd op kortdurende high intensity intervaloefeningen, afgewisseld met kortdurende pauzes van lage inspanning of volledige rust. Het doel van high intensity training is om herhaaldelijk het cardiovasculaire systeem (je conditie/herstel snelheid) te trainen. Het grootste voordeel van High Intensity Interval Training is dat het minder tijd kost dan eindeloos op de loopband, hometrainer of crosstrainer te staan en meer resultaat oplevert ook nadat je klaar bent met trainen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat hiit trainingen tot wel 3 dagen na je workout je lijf bezig houd op gebied van spieropbouw, conditie verbetering en vet verbranding.

Hiit training zorgt voor behoudt van meer spiermassa t.o.v. langdurige slow cardio. Behoudt van spiermassa betekent een hogere BMR (basic metabolic rate) je dagelijkse calorie verbranding en een sterker en fitter lichaam.